VALİLİK GENEL EMRİ
BİTLİS İL GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK MÜDÜRLÜĞÜNE
Dayanak :
4342 Sayılı Mera Kanunu,
31.07.1998 Tarihli Resmi Gazetede Yayınlanan Mera Yönetmeliği,
2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu,
1774 Sayılı Kimlik Bildirme Kanunu,
5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu,
3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Kanunu,
5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu,
İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 15.01.2010 tarih ve
B.05.0.İLİ.0.01.01.00.161.01.552/294 Sayılı Yazısı(2010/5 Sayılı Genelge),
İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 06.04.2001 tarih ve 2142 Sayılı Genelgesi,
442 Sayılı Köy Kanunu,
15.03.2013 Tarih ve 28588 Sayılı Başbakanlık Genelgesi,
29.11.2013 tarih ve 28836 Sayılı Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Mera
Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Yazısı;
2014/1 Nolu Mera, Yaylak ve Kışlakların Kiralanması ile İlgili Teknik Talimat.
İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 02.02.2018 tarih ve E.839 Sayılı Genelgesi,
Geçimlerini hayvancılıkla temin eden vatandaşlarımızın milli ekonomiye katkılarını sağlamak; Çayır, Mera Yaylak ve Otlak yerlerin ıslahı ve en verimli şekilde kullanılması ile salgın hayvanhastalıklarının önlenmesi, İlimiz yerli hayvan yetiştiricileri ile İlimize dışarıdan gelen göçer, göçer ailesive göçer hayvanlarının İlimiz içinde hareketlerini kontrol altında tutmak, düzenlemek, değerlendirmek ve hayvanların besin ihtiyaçlarını karşılamak için İlimiz genelindeki çayır, mera, yayla, otlak ve kışlakların kiralama işlemlerinin 4342 sayılı Mera Kanunu çerçevesinde yapılması için2018 yılına münhasır olmak üzere; 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun11/c maddesi uyarınca aşağıda belirtilen düzenlemelerin yapılması uygun görülmüştür.4342 Sayılı Mera Kanunu ve 31.07.1998 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan Mera Yönetmeliği hükümleri uyarınca İl Otlatma
Planı ile ihtiyaç fazlası çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlakların her türlü kiralama işlemleri İl Mera Komisyonumuzca yürütülmektedir.Kiralama talep edilmesi halinde İl Mera Komisyonumuzca, ihtiyaç fazlası olarak tespit edilen, yasaklı olmayan ve kiralama yapılması uygun görülen, İlimizdeki çayır/mera/yaylak/kışlak ve otlakları öncelikle İl içinde ihtiyacı bulunan sürü sahiplerine, bilahare İl dışından gelen göçer ve sürü sahiplerine kiralama işlemleri Mera Kanunu 'nun 12. ve 22. Maddeleri ile Mera Yönetmeliğinin 7. ve 13. Maddesi hükümleri ve 2014/1 Sayılı Mera Yaylak ve Kışlakların Kiralanması Teknik Talimatına göre yapılacaktır.İhtiyaç fazlası Çayır, Mera, Yaylak, Otlak ve Kışlakların aşağıdaki esaslar çerçevesinde 2018 yılı otlatma mevsiminde Mera Kanunu ve Yönetmeliği hükümlerine göre İlimiz yerli hayvan yetiştiricileri ile İlimiz dışından gelengöçer ve hayvan sahiplerinin istifadelerine sunulacaktır.
İL OTLATMA PLANI :
Ülkemizin genelinde olduğu gibi İlimizde de mera ve yaylalarımız erken, ağır ve aşırı şekilde otlatılmaktadır. Mera amenajman ilkelerine uyulmaması ve iklim faktörlerinin de etkisiyle yıllar içerisinde mera ve yaylalarımızın bitki örtüsü de oldukça zayıflamış ve tür sayısı da iyice azalmıştır. Kaliteli yem bitkisi türlerinden boşalan alanlarda istilacı türler yerleşmiştir. Mera ve yaylaların üzerindeki bu ağır ve yoğun otlatma baskısı kalkmadan mera ve yaylardaki kaliteli yem bitkisi türlerinin çoğalması ve verimlerinin yükselmesi mümkün olmayacağı gibi daha da zayıflaması ve vasıflarını yitirmeleri sonucunu doğuracaktır. Bu durum meraların erozyona maruz kalmasına da sebep olmaktadır.
Bu durumun değişmesi aynı zamanda hayvanların kışlak kaba yem ihtiyacının karşılanması ile de bağlantılıdır. İhtiyacın karşılanması oranında meralara çıkışta gecikecek bu da meraların toparlanmasına, vasıflarının iyileşmesine ve verimlerinin artmasına neden olacaktır. İlimizde yıllar itibari ile silajlık mısır tarımı ve yem bitkileri yetiştiriciliği artmaktadır. Bu durum kışlık kaba yem ihtiyacının karşılanmasını her geçen yıl artırmaktadır.
Her yıl vejetasyondaki gelişme ve iyileşme dikkate alınarak gerektiğinde otlatma tarihleri yeniden değerlendirilecektir. İlimiz mera otlatma planı aşağıya çıkarılmıştır.
İLÇELER |
OTLATMA BAŞLANGICI |
OTLATMA SONU |
MERKEZ |
15 MAYIS |
15 EKİM |
HİZAN |
15 MAYIS |
15 EKİM |
MUTKİ |
15 MAYIS |
15 EKİM |
TATVAN |
15 MAYIS |
15 EKİM |
AHLAT |
15 MAYIS |
15 EKİM |
ADİLCEVAZ |
15 MAYIS |
15 EKİM |
GÜROYMAK |
15 MAYIS |
15 EKİM |
İlimizde 2018 yılı içerisinde uygulanacak olan il otlatma planı İlimizin topoğrafik yapısı, iklim özellikleri, doğal çayır, mera, yayla, otlak ve kışlak vejetasyonunun mevcut durumu, İlimizin hayvancılık potansiyeli dikkate alınarak ve konuyla ilgili akademik kuruluşlarla da istişare edilerek yukarıda belirtilen otlatma planı hazırlanmıştır. Hayvan yetiştiricilerinin, göçer ve hayvan sahiplerinin uyması gereken esaslar şunlardır:
1-Çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlaklara çıkış tarihi 15.05.2018 olup kiralamada otlatma periyodu 15.10.2018 tarihini geçmemek kaydıyla en fazla 150 gündür.
2-Otlatmaya başlangıç ve bitiş tarihleri, yıl içerisindeki mevsim koşullarına göre 1 ayı geçmemek şartı ile ileri veya geriye almak Mera Komisyonunun alacağı yeni bir karar ile belirlenebilecektir.
3-İl Mera Komisyonunca kiralanabileceği belirlenen çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlakların kiralanmasında tahmini bedelin hesaplanmasında 40,00 TL/BBHB(Kırk Türk Lirası / Büyük Baş Hayvan Birimi, Ör: 1 adet BBHB; 2 adet yerli inek veya 10 adet koyuna veya 12 adet keçiye denk gelmektedir) kullanılacaktır.
4-Kiralamalar 4342 Sayılı Mera Kanunu ve Mera Yönetmeliği ile bu kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak yayımlanan genelge ve talimatlar doğrultusunda yapılacaktır. Bu tür kiralamalar için 03.04.2012 tarihli ve 28253 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Mera Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 13. Maddesinin 1.Fıkrasının (a) bendi gereği otlatma mevsiminin başlamasından iki ay (60 gün) önce; otlatacakları hayvan sayısı, hayvan cinsi, otlatmak için kiralamak istedikleri çayır-mera-yayla-otlak ve kışlağı belirten bilgi-belgeler, T.C. kimlik numarası, yazılı beyanı ile birlikte kiralamak istedikleri yerin Valiliğine(İl Mera Komisyonuna) aşağıdaki belgelerle birlikte başvurmaları gerekmektedir.
- Sabıka kaydı,
- Daimi tebligat adreslerini gösteren belge,
- Kendisi, aile bireyleri ve çobanlarının nüfus cüzdan suretleri
- Kendisinin iki adet, aile bireyleri ve çobanlarının ise birer adet fotoğrafları,
- Yurtiçi veteriner sağlık raporu ile küçükbaş ve büyükbaş hayvanlara ait küpe numaralarını gösterir belge, işletme tescil belgesi.
İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünün 02.02.2018 tarihli ve E.839 sayılı yazılarında belirtilen 1. Madde de ''Valiliklerimizce söz konusu mevzuatta belirtilen esaslar dahilinde hareket edilerek güvenlik zaafiyetine yol açmayacak tedbirleri alarak yayla ve meraların vatandaşlarımızın kullanımına açılması, teröre müzahir olabilecek kişilerin durumlarının ise ayrıca değerlendirilmesi hususunda gerekli tedbirlerin alınması'' hükmü yer almaktadır. Bu hüküm kapsamında Emniyet Müdürlüğü ve Jandarma Komutanlığına bilgi verilecektir.
Kiralama işlemleri öncesinde kiralamak istenilen çayır, mera, otlak, kışlak ve yaylanın ihtiyaç fazlası olup olmadığının tespiti, kiralanmak istenilen alanın otlatma kapasitesinin tespiti, tahmini bedel hesaplaması v.b. işler ile ihale onayının alınması ihale sonucu yapılacak sözleşmeye müteakip olarak kiralama işleminin gerçekleştirilmesi söz konusu olacağından müracaatların otlatma süresinin başlamasından 60 gün önce yapılması gerekmektedir.Bu nedenle süresi içinde yapılmayan müracaatlar bu maddeye istinaden değerlendirilmeyecektir. Kiralama ihalesine katılacak yerli yetiştiriciler ve göçerlere ait hayvanların, ihale tarihi itibariyle en az 3 ay öncesinden işletmede kayıtlı olması gerekmektedir.
5-Kiralama talep edilen yerlerin, İl Mera Komisyonuna bağlı olarak çalışan Mera Teknik Ekibince yapılan çalışmalar sonucunda ilgili meraların bitki örtüsü, bitki gelişim durumu, vejetasyon durumu, aşırı otlatma sonucu mera bitkilerinde oluşan seyrekleşme, mera bitkilerinin ıslahı, bulaşıcı hayvan hastalıklarıyla mücadele, kiralanmak istenilen mera ve yaylağın ihtiyaç fazlası olup olmadığının tespiti, kiralanmak istenilen alanın otlatma kapasitesinin tespiti, tahmini bedel hesaplanması v.b. işler ile Kiralama İhale Onayı’nın alınmasından sonra İl Mera Komisyonunca gerekli değerlendirmeler yapılarak; kiralanmak istenen mera arazisinin kiralamaya uygunluğunun tespiti halinde “kira sözleşmesi” yapılacaktır. İl Mera Teknik Ekibi tarafından yapılacak incelemeler neticesinde İl Mera Komisyonumuzca uygun bulunmayan çayır/mera/yaylak/otlak/kışlak alanlarında kiralama yapılmayacaktır. İl Mera Komisyonu haricinde yapılan kiralama işlemleri yasal değildir. Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlaklar hiçbir şekilde köy muhtarları, belediye başkanları ve diğer şahıslar tarafından kiraya verilmeyecektir. Böyle tutum ve davranışlarda bulunanlar hakkında yasal işlem yapılacaktır. 5326 Sayılı Kabahatler Kanununun 32. Maddesi gereğince ''Emre aykırı davranıştan'' dolayı idari para cezası kesilecektir. Ayrıca, bu konuda görevini ihmal eden ve kötüye kullanan muhtarlar ile diğer kamu görevlileri hakkında tutanak tutularak 4483 Sayılı Kanuna göre Valilik ve Kaymakamlıklarca gerekli yasal işlemler yapılacaktır.
6-Kiralamalar 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu 'nun 51. Maddesinin ( g ) bendine göre yapılacaktır.
7-Çevre sınır illerdeki göçerlerin İlimiz sınırından izinsiz geçerek İl sınırları içerisinde izinsiz hayvanlarını otlatabileceği göz önünde bulundurularak kolluk kuvvetlerince İl sınırları kontrol altında tutulacak ve bu tür geçişlere kesinlikle müsaade edilmeyecektir. Yol kontrol noktalarında mutlaka hayvan sevkiyatı yapan kişiden kimlik belgesi, yurtiçi veteriner sağlık raporu (Hayvan sevk belgesi) istenecektir. Sağlık raporuna kulak küpe numaraları işlenmeyen hayvanların (Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca küçükbaş hayvanların küpeleme işlemleri tamamlandığı takdirde) bölgemize girişlerine müsaade edilmeyecektir. Göçer hayvanları İlimizdeki mera ve yaylalarda konaklayacak ise mera-yayla kiralama belgesi ve gideceği merayı kiraladığına dair sözleşme istenecektir.
8-Çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlaklarda faaliyette bulunan şahısların, göçerlerin ve çobanların Merkez İl ve İlçe Jandarma Komutanlıklarından ‘’Yaylacı Tanıtım Kartı’’almaları zorunludur. Bu kartlar(Boyuna asılarak kullanılacak); ilgili Jandarma Komutanlığınca tanzim edilecektir. Merkezde İl Mera Komisyon Başkanı Vali Yardımcısı, İlçelerde ise Kaymakam tarafından imzalanacaktır. Ayrıca izin verilen göçer ve çobanların yaylacı kartlarıile ilgili bilgi ve kayıtları sürekli tutulacaktır(Kadınlar ve 10 yaşından büyükler dahil). Sürü sahiplerine, çobanlara ve şoförlere ’Yaylacı Tanıtım Kartı’’ verilecektir. Komisyon tarafından yapılan ihaleye girmiş ve ihale almış olsa dahi ihale sonrası işlemler tamamlanmadan ve kimlik belgesi alınmadan hiçbir gerekçe ile çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlıklara çıkılmasına izin verilmeyecektir.
9-Çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlaklarda bulunan şahıslar hakkında “1774 Sayılı Kimlik Bildirme Kanununa” göre yapılacak bildirimlerden İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğü’nün 06.04.2001 gün ve 2142 sayılı genelgesine istinaden hakkında işlem yapılan şahıslar çoban olarak tutulamayacaktır. Çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlaklarda bulunanların bildirilmemesinden, mera-yaylayı kiralayan sürü sahibi sorumlu tutulacaktır. Komisyona ismi bildirilmiş olan şahıslaraverilen kimlik kartlarının ilgilinin üzerinde bulundurulmasından mera-yaylayı kiralayan sürü sahibi sorumludur. Kiralama izin belgesi ve hayvan sevklerine mahsus yurtiçi veteriner sağlık raporu mutlak surette sürü sahibinin ve çobanın yanında bulundurulacaktır. Kiralama izin belgesinin, veteriner sağlık raporunun ve nüfus cüzdanının (kimlik belgesi) yapılan kontrollerde gösterilmesi mecburidir. İlgili belgeleri göstermeyenler hakkında yasal mevzuat çerçevesinde gerekli cezai işlemler uygulanacaktır.
10-Kiralanan çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlakların sınırlarının dışına kesinlikle çıkılmayacaktır.
11-Hayvan sahipleri ve göçerler önceden beyanda bulundukları çobanlar ve diğer kişiler dışında başka kişi bulundurmak istedikleri takdirde Güvenlik Kuvvetleri ve bunu müteakiben İl Mera Komisyonuna hemen haber vereceklerdir. Ayrıca 442 Sayılı Köy Kanunu gereğince köy muhtarı da Güvenlik Kuvvetleri ve bunu müteakiben İl Mera Komisyonuna bu kişiler hakkında haber vereceklerdir.
12-Göçer ve hayvan sahipleri kiraladıkları çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlaklara İl Mera Komisyonundan alınan kiralama belgesinde yazılan cins ve miktardan farklı nitelik ve sayıda hayvan getirmeyecekler, kiraladıkları yeri ücret karşılığında başkalarına kiraya veremeyeceklerdir. Çayır, mera, yayla, otlak ve kışlaklarda İl Mera Komisyonundan kiralama işlemi yapmadan izinsiz hayvan otlatan ve 2018 yılında çeşitli sebeplerle kiralamaya kapalı olan yerlerde otlatma yaptıkları tespit edilen sürü sahipleri ile kiraladıkları yeri ücret karşılığında başkalarına kiraya verdikleri tespit edilen göçer ve sürü sahiplerine her hayvan için otlatma bedelinin 3 katı idari para cezası kesilecektir( 3 X 40,00 TL/BBHB X Hayvan Sayısı ). İl Mera Komisyonunca kiralanan çayır, mera, yayla, otlak ve kışlaklara, otlatma kapasitesinden fazla sayıda hayvan getirenler hakkında 4342 sayılı Mera Kanunu 'nun 19., 26. ve 27. Maddeleri ile 5996 Sayılı Kanunun 36. Maddesinin ilgili fıkraları gereğince işlem yapılacak ve günlük her hayvan için 40,00 TL/BBHB para cezası alınarak (Hayvan sayısı X 40,00 TL/BBHB ), ihale miktarından fazla olan hayvanlar için otlatma kapasitesi yeterliyse, ceza kesildikten sonra fazla hayvanlar için tekrar bir ihale yapılacak, yeterli değil ise otlatma kapasitesini aşan hayvanlar tahliye edilerek meralardan indirilecektir. Devamı veya tekrarı halinde aynı ceza tekrar uygulandıktan sonra, izin belgeleri ve sözleşmeleri iptal edilecektir.
13-Özel mülkiyete tabi taşınmazların kiraya verilmeden önce sahipleri İl Mera Komisyonuna başvuruda bulunup İl Mera Teknik Ekibince yapılacak kapasite tespiti çalışmaları sonucunda İl Mera Komisyonundan “Kapasite Raporu” alınacak ve yukarıda sıralanan hükümlere uyacaklardır.Özel Mülkiyete tabi taşınmazların sahibinden; Taşınmazın tapu senedi fotokopisi ile siciline uygunluğunu gösterir Tapu Müdürlüğü Yazısı, Hisseli taşınmazlarda ise hissedarlardan en az %51 hisseye sahip olanlar ( Toplamda % 51 hisseyi oluşturanlar da olur) tarafından imzalanmış ve Noter veya ilgili Köy Muhtarı tarafından tasdik edilmiş muvaffakat belgesi ve taahhütname istenecektir. Kiralama işlemlerinde ve kapasite hesaplamalarında tapu kayıtları esas alınacaktır. Kiralanacak arazinin en az 100 dekar yüzölçüme sahip olması, bütünlük arz etmesi ve tapudaki vasfının çayır, mera, otlak, kışlak veyaylakiye olması şartı aranacak, tapudaki vasfı tarla olan yerler için kesinlikle otlatma kapasitesi raporu verilmeyecektir. Kiralama yapan göçer ve hayvan sahipleri bilgilerini içeren belgelerini gereği ve bilgi için Kolluk Kuvvetlerine verecektir. Özel Mülkiyete tabi taşınmazları kiralayan göçer ve sürü sahipleri kiraladıkları çayır/mera/yaylak/otlak/kışlaklara İl Mera Komisyonunun kapasite raporunda belirtilen cins ve miktardan farklı nitelik ve sayıda hayvan getirmeyeceklerdir. İl Mera Komisyonunca belirlenen otlatma kapasitesinden fazla sayıda hayvan getirdiği tespit edilenler hakkında ilgili yerin mülki amirince işlem yapılır. Ve kolluk kuvvetleri marifetiyletamamı için tahliye işlemi gerçekleştirilir ve bu ‘’Valilik Genel Emri 'nin 12.Maddesi'' uygulanır.
Karşılıklı olarak kiralama işlemlerini yapan mülkiyet sahibi ve kiracıdan taşınmaza komşu meraların tecavüzünün ve haksız otlatmanın önlenmesi amacıyla 4342 Sayılı Mera Kanunu 'nun 19 uncu, 26ıncı, 27 inci Maddeleri, 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu 'nun 75. Maddesi ve 3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliği İle İlgili Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun ile 4081 Sayılı Çiftçi Mallarını Koruma Kanunu 'nun ilgili maddelerine uymayı peşinen kabul ettiğine dair taahhütname veya noter tasdikli taahhütname istenebilecektir.
14-Özel mülkiyete konu olan taşınmazların kiraya verilmesi durumunda; kiraya verilen özel mülkiyete tabi araziye sınır olan devletin hüküm ve tasarrufunda bulunan çayır/mera/yayla/otlak ve kışlak alanları kiraya verilmeyen diğer özel mülkiyet alanlarının korunmasına azami özen gösterilecektir. Aksi halde 12. Maddedeki parasal hükümler uygulanacaktır ( Günlük her hayvan için Hayvan sayısı X 40,00 TL/BBHB para cezası uygulanacaktır).
15-İlimize gelen göçer ve hayvan sürüleri ile başka illere transit geçiş yaparak gitmek isteyen göçer ve hayvan sürülerine Bitlis İl Sınırı içinde yaya olarak hareket etme izni verilmeyecektir. Bu Valilik Genel Emri ile İlimiz sınırları içinde ve Karayollarında yaya sevki yasaklanmıştır. İntikaller sadece karayolu ve demiryolu kullanılarak araçlarla, veteriner sağlık raporu ile yapılacaktır. Sürülerin araçtan indirildikten sonra çayır/mera/yaylak/kışlak ve otlaklarına çıkışları köy muhtarı tarafından köy halkına duyurularak ekili arazilere zarar verilmeden yaptırılacaktır. Aksi takdirde ekili araziye verilen zarar, zarar veren şahıs tarafından karşılanacaktır.İlimiz yetiştiricileri il/ilçeden ilçeye hayvan nakillerinde araç kullanacaktır. Ancak köyden mera veya yaylaya çıkışlarda yaya olarak hayvanlarını götürebileceklerdir.
Göçer ve hayvan sahipleri tarafından yapılan hayvan nakilleri sırasında ekili-dikili ağaçlar, ağaçlıklar, ziraatta kullanılan alanlar, su arkları set ve bentler, hendek, duvar, çitler, tarla, bahçe, çayır yolları ile tarımsal amaçla kullanılan tüm alanlar vb. yerler korunacak, çiftçi mallarına yapacakları tecavüz ve verecekleri zararlar 4081 Sayılı Çiftçi Mallarının Korunması Hakkındaki Kanun uyarınca koruma ücret tarifelerine göre kendilerinden tahsil edilecektir.
16-Hayvan sürülerinin İlimizden geri dönüşlerindeki intikallerinde yaya sevkine izin verilmiştir. Yaya sevki, gündüz vakti ve aşağıda belirtilen güzergâh üzerinden yapılacak ve güzergâh dışına çıkılmayacaktır. Gelişlerinde olduğu gibi kiralanan çayır/mera/yaylak/otlak/kışlağa vetarım arazilerine zarar verilmedengüzergâh yolu izlenerek yaya olarak hareket edilebilecektir.
İlimiz yetiştiricileri ile İlimiz dışından gelen göçerler, hayvan sahipleri ve tüm vatandaşlarımız çayır/mera/otlak/yaylalardan dönüşlerinde artan yaşam malzemelerini hiç bir şekilde çayır/mera/otlak/yaylalarda bırakmayacak yanlarında geri getireceklerdir.
Bitlis Valiliğince Belirlenen Göçer Hayvanları İçin Dönüş Sevk Güzergâhları;
1.Grup Tatvan Bölgesi: Tatvan bölgesinde bulunan göçer grubu, Tatvan - Gevaş Karayoluna paralel olarak; Güntepe Köyü, Kaynarca Köyü, Yediveren Köyü, Köprücük Köyü, Yelkenli Köyü, Koyluca Köyü, Kolbaşı Köyü, Güreşçi Köyü, Yoncabaşı Köyü, Küçüksu Köyü, Dalda Köyü, Taşocağı yolundan anayolu geçerek, Tahtalı Köyü, anayol üzerinden Rahva düzünü geçerek Duhap Yaylası, Yücebaş Köyü Konuksayar Köyü, Salman Köyü, Meydan Köyünden Yazıcık Köyü istikametinden (yeni yapılan güvenlik yolu) takip ederek Baykan İlçesine geçeceklerdir.
2.Grup Adilcevaz Ahlat Bölgesi:Aygırgölü Köyü, Adilcevaz İlçesi, Bahçedere Köyüne kadar diğer grupta Çukurtarla Köyü, İpekçayırı Köyü, Bahçedere Köyü, Soğanlı Köyü, Uludere Köyü, Ahlat İlçesi, Yeniköprü Köyü, Saka Köyü Sarıkum Köyü , Kıyıdüzü Köyü, Yumurtatepe Köyü, Benekli Köyü, anayolu geçerek Tahtalı Köyü, anayol üzerinden Rahva Düzünü geçerek Duhap Yaylası, Yücebaş Köyü, Konuksayar Köyü, Salman Köyü, Meydan Köyünden yazıcık Köyü istikametini (yeni yapılan güvenlik yolu) takip ederek Baykan İlçesine geçeceklerdir.
3.Grup Merkezİlçesi Bölükyazı Bölgesi: Yolcular Köyü, Doğruyol Köyü, Bölükyazı Köyünden Bitlis Baykan yoluna giden anayolun paralelinden araziden İçmeli Köyü, Yeniköy, Konuksayar Köyü, Salman Köyü, Meydan Köyünden Yazıcık Köyü, istikametini (yeni yapılan güvenlik yolunu) takip ederek Baykan İlçesine geçeceklerdir.
4.Grup Mutki Bölgesi: Kavakbaşı Köyü, Yumrumeşe Köyü, Sekiliyazı Köyü, Çaygeçit Köyü, Meydan Köyü, Yazıcık Köyü istikametini ( yeni yapılan güvenlik yolu) takip ederek Baykan İlçesine geçecekler.
17-Meraların ıslahı ve salgın hastalıkların önlenmesi için 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ile “Hayvan Sağlığı ve Zabıta Yönetmeliği” uyarınca Hayvan Sağlığı Komisyonunca alınan kararlara kesinlikle uyulacaktır. Uyulmadığı takdirde bu mevzuatlar çerçevesinde İl/İlçe Müdürlüğü hayvan sağlığı personelince gerekli cezai işlemler uygulanacaktır.
18-Hayvan sahipleri çayır/mera/yaylak ve kışlağın bulunduğu yerleşim yerinde ikamet etseler dahi hayvanlar şahsın kendisine ait değilse dışarıdan getirilen hayvanlar göçer hayvancılığı kapsamında değerlendirilecektir. Bu nedenle hayvanların ihale tarihi itibariyle en az 3 ay öncesinden işletmede kayıtlı olması gerekmektedir. Aksi takdirde kiralama işlemi yapılmayacak ya da göçer hayvancılığı statüsünde işlem yapılacaktır.
İlimiz sınırları içerisinde ikamet eden hayvan sahipleri çayır/mera/yaylak/otlak ve kışlağın bulunduğu yerleşim yerine 2018 yılı içerisinde alım satım işlemi sonucu hayvan getirirse;
a. Gerçek mal alım satım işlemine dayanıp dayanmadığı,
b. Borçlar Kanunu ile diğer Genel ve Özel Hukuk kapsamında gerçeğe aykırı hayvan alım satım işlemi yapılıp yapılmadığı,
c. Maddi açıdan hayvanları alabilecek ekonomik imkâna sahip olup olmadığı,
d. İlgili Kanunlar, Yönetmelikler, Genelgeler ve Valilik Genel Emirlerine aykırı hileli satış işlemi yapılıp yapılmadığı Jandarma ve Emniyet birimleri tarafından araştırılacaktır.
Gerçeğe aykırı hileli alım satım işlemleri yapıldığı tespit edilirse hayvanlar göçer hayvan statüsünde değerlendirilecektir. İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü Jandarma Komutanlığından bu konuda uygundur görüşü almadan herhangi bir işlem yapmayacaktır. Kiralama izni verilmeyenler İlimiz meralarına bırakılmayacaktır. Söz konusu şahısların kiralama izni almaları için İl Mera Komisyonu Başkanlığına başvuru yapmaları sağlanacaktır.
Hayvan sahipleri gerçek hayvan alım satım işlemi gerçekleştirdiklerini noter onaylı satış sözleşmesi ve banka makbuzu ile belgelendirmek zorundadır.
İlimiz sınırları içerisinde ikamet eden hayvan sahipleri çayır/mera/yaylak/otlak ve kışlağın bulunduğu yerleşim yerine, 2018 yılı içerisinde gerçekleştirdiği hayvan alım satım işlemi sonucu hayvan getirirse, hayvanların getirildiği bölgenin özel güvenlik bölgesi olması veya söz konusu bölgeye gelen hayvan sahipleri ve hayvan sürüleri ile beraberinde gelen çoban ve ailelerinin can ile mal güvenliğinin sağlanması adına Jandarma Komutanlığına bilgi verilecektir.
4342 Sayılı Mera Kanununun 22. Maddesi gereği ‘’ Çiftçi ailelerinin bir mera, yaylak ve kışlaktan yararlanabilmeleri için, bu yerin bulunduğu köy veya belediye sınırları içerisinde 6 aydan beri ikamet ediyor olmaları gerekir.’’ hükmüne istinaden çayır/mera/yaylak/otlak ve kışlağın bulunduğu yerleşim yerinde sürekli ikamet etmeyen veya ikamet etse dahi hayvanların kendisine ait olduğunu ispat edemeyençiftçi ailesi bu haktan yararlanamayacaktır.Hayvan sahipliği (mülkiyet) tespiti 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanununa göre aşı ve serumlama makbuzu ile hayvan bilgi sisteminden (Türkvet) alınan işletmede bulunan sığır, koyun ve keçi türü hayvan raporuyla mümkün olacaktır.
19-5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu gereği aşı ve serumlama makbuzu olmayan, Gıda Tarım ve Hayvancılık İl/İlçe Müdürlüklerinden hayvan sevklerine mahsus yurtiçi veteriner sağlık raporu almayan, bu raporu yanlarında bulundurmayan göçerler ile kesinlikle mera kiralama sözleşmesi yapılmayacaktır. Sevk (Sağlık) raporunu düzenleyen İller kiralanan mera ile ilgili yeni tarihli kiralama izin belgesini görmeden kesinlikle sevk raporu düzenlemeyecektir. Sağlık raporu olmayanlar hakkında 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu gereği yasal işlem yapılacaktır.
20-Otlatma bedellerinin %25’i köy sandığına gelir olarak kayıt edilir; kalan kısmı otlatma izninin verildiği sözleşmenin yapılması sırasında peşin olarak T.C. Ziraat Bankası Bakanlıklar / Ankara Kamu Girişimi Şubesinde bulunan “Mera Geliri Hesabına” yatırılır. Otlatma bedelinin köy sandığına gelir olarak kaydedilen para mera ıslah ve geliştirme işleri haricinde kullanılamaz.
21-2018 yılı mera kiralama özel sözleşmesine aykırı herhangi bir durum tespitinde sözleşme İl Mera Komisyonu tarafından tek taraflı olarak feshedilebilecek, kiralanan alanlara zarar verilmiş ise bu zarar kiralayandan tahsil edilecek ve kati teminatlar Mera Özel Hesabına aktarılacaktır. Ayrıca Komisyonun talebi üzerine kiralanan taşınmaz mal, bulunduğu yerin Mülki İdare Amirince en geç 15 gün içerisinde tahliye edilecektir.
22-İlimize izinsiz göçer ve hayvan sürüsü giriş çıkışı yasaktır. Kiralama işlemi yapılmadan izin alınmadan girilen, kullanılan çayır, mera, yaylak ve kışlakların hepsi yasaklanmış yerlerdir. Çayır, mera, yaylak, otlak ve kışlaklar gibi yasaklanmış yerlere kiralama işlemi yapmadan izinsiz girenlere, izinsiz hayvan otlattıkları tespit edilenlere, otlatmaya kapalı yerlerde ve otlatma haklarından fazla hayvan otlattıkları tespit edilen şahıslara 4342 Sayılı Mera Kanununun 26. ve 27. Maddesi hükümleri uygulanacak; otlatılan alanlara zarar verilmiş ise bu zarar sürü sahiplerinden otlatma ücretinin 3 katı (3 X Hayvan sayısı X 40,00 TL/BBHB) ve peşin olarak tahsil edilecek ve Köy sandığında açılan mera hesabına gelir kayıt edilecektir. Ayrıca gerekli durumlarda 3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun gereğince yasal işlem yapılacaktır.
Ayrıca İzinsiz olarak İlimiz sınırlarına gelen göçer ve hayvan sürülerinin konakladıkları veya geçtikleri yerler mera değil ise Hayvan Sağlığı Zabıta Komisyonunun almış olduğu kararlar doğrultusunda 5996 Sayılı Kanun ve diğer mevzuatları çerçevesinde değerlendirilip, cezai işlemler uygulanacaktır.
23-Meraların kullanımı için belirlenen sayıdan fazla yabancı çoban (Bitlis haricinde il nüfusuna kayıtlı) getirilmeyecektir. Yabancı çobanlar yanlarında kesinlikle hayvan getirmeyeceklerdir. Belirtilen sayıdan fazla yabancı çoban getiren köylerin yabancı çoban izinleri iptal edilecek yanlarında getirdikleri her hayvan için 40,00 TL/BBHB para cezası kesilerek (en az 7 gün), kiralama izni için gerekli değerlendirmeler yapılacaktır.(Hayvan sayısı X 7 gün X 40,00 TL/BBHB).
24- İlimize gelecek yabancı çobanlar merkezde Merkez İlçe Jandarma Komutanlığı İlçelerde ise İlçe Jandarma Komutanlığından yabancı çoban izin belgesi alacaklardır. Çoban sayısı çok dağlık-ormanlık köylerde 40 BBHB (400 koyun) için bir, diğer köylerde (engebenin az olduğu-orman alanının az olduğu köyler) ise 50 BBHB (500 koyun) için bir çoban olarak İl Mera Komisyonu tarafından belirlenmiştir. Yabancı çoban izni verilen köyler ve çoban sayısı, İl/İlçe Jandarma Komutanlığı tarafından kaydı tutulacak ve İl Mera Komisyonuna bilgi verilecektir. 25-Çayır/mera/yaylak/otlak ve kışlaklardan faydalanacak şahıslar kiraladıkları çayır, yayla, otlak ve kışlak ve meraları sürmek, inşaat yapmak vb. yollarla tahrip etmeyeceklerdir. Tahrip edenler hakkında 4342 Sayılı Mera Kanunu 'nun 4. Maddesi (Mera, Yaylak ve Kışlaklar özel mülkiyete geçirilemez, amaç dışında kullanılamaz, zaman aşımı uygulanamaz, sınırları daraltılamaz. Amaç dışı kullanılmak suretiyle vasıfları bozulan mera, yaylak ve kışlakları tekrar eski konumuna getirmek amacı ile yapılan masraflar sebebiyet verenlerden tahsil edilir.) ve 3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun gereğince yasal işlem yapılacaktır.
26-Belediye Başkanları ve Muhtarlar mera ve yaylakların ve sınır işaretlerinin korunmasından ve tahsis amacına göre en iyi şekilde kullanılmasının sağlanmasından sorumludur. Belediye Başkanları ve Muhtarlar mera ve yaylaklara tecavüz olduğu takdirde ve Komisyon dışında yapılan kiralama işlemleri olması durumunu öğrendikleri anda derhal Bakanlık İl/İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğüne, İl/İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü de Valilik veya Kaymakamlığa bildirmekle yükümlüdürler. Bu makamlarca 3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun ve 2886 Sayılı Devlet İhale Kanununun 75. Maddesi hükümlerine göre gerekli yasal işlemler yapılacaktır. Ayrıca Belediye Başkanları ve Muhtarlar ıslah ve geliştirme projelerinde öngörülen hususların yerine getirilmesinde kamu görevlilerine yardımcı olmakla görevli ve sorumludurlar.
27-Söz konusu çayır/mera/yaylak/otlak ve kışlaklarda sağlığa uygun tedbirler alınmadan süt ürünleri üretimine ve imalat yeri gösterilmeyen peynirlerin kullanımı ve piyasaya arzına müsaade edilmeyecektir. 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununa göre süt ve süt ürünlerinin asgari hijyen ve teknik şartları yerine getirerek İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü ve ilgili güvenlik güçleri katılımıyla çalışmalar yapılması suretiyle;
a-Yaylaların merkezi yerlerinde peynir imalathaneleri kurulması, b-Seyyar imalathaneler yapılması, c-Süt toplama ağı kurulması, d-Soğutucu istasyonlarının oluşturulması gibi tedbirlerden uygun olanların alınması sağlanacaktır. İmalat yeri gösterilmeyen peynirlerin kullanımı ve piyasaya arzına müsaade edilmeyecektir.
28-Valilik Genel Emri, İl ve İlçe Merkezlerinde Emniyet Birimlerince belediye hudutları dışında ise kaymakamlıklar tarafından köy/mahalle muhtarlıklarına tebliğ edilerek, muhtarlıklarca da köy/mahalle halkına duyurulacak ayrıca belediye hoparlöründen ilan edilerek ilan tutanakları Valiliğimize gönderilecektir.
29-Otlatma mevsimi boyunca Jandarma Komutanlığı ve Emniyet Müdürlüğü tarafından çeşitli devriyeler görevlendirilerek vatandaşların can ve mal güvenliği sağlanacak, ayrıca izinsiz olarak meraya sürü getiren göçerlerin ve hayvan sürülerinin meradan çıkartılması, tahliye edilmesi Jandarma Komutanlığı ve Emniyet Müdürlükleri tarafından yapılacaktır.
30-İl Mera Komisyonu tarafından kiraya verilmeyen mera alanlarında mera alanının bulunduğu köyde ikamet etmeyen(otlatma hakkı olmayan) başka İl, Belde ve Köyden sürü getirerek söz konusu mera alanlarında otlattığı tespit edilen kişi veya sürü sahiplerine İl Mera
Komisyonunun hayvan başına belirlemiş olduğu otlatma bedelinin(40,00 TL/BBHB) 3 katından az olmamak üzere otlatılan gün sayısı ve hayvan sayısı dikkate alınarak hesaplanan otlatma bedeli 4342 sayılı Mera Kanunu‘nun 26. Maddesi hükümlerine göre tahsil edilecektir.
31-Bu Valilik Genel Emri 'nde belirtilmeyen hususlarla ile ilgili bir durum ile karşılaşılması halinde Kiralama esas ve usulleri için veya cezai işlemler için özel bir kanun hükmü yoksa (kapasite üstü otlatma, kira sonrası ilgili alanı terk etmeme vb.) 4342 Sayılı Mera Kanunu ve bu kanuna bağlı olarak çıkarılan Mera Yönetmeliği, Mera, Yaylak ve Kışlaklarda Otlatma Yönetimi Uygulama Esasları Genelgesinin (cezai hükümler başlıklı 11. Maddesi) ve/veya 2014/1 Sayılı Mera Yaylak ve Kışlakların Kiralanması Teknik Talimatının (28. Maddesi) ilgili hükümleri uygulanacaktır.
32- İl / İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlükleri, Belediyeler, Jandarma ve Emniyet birimleri bu Valilik Genel Emri çerçevesinde ceza kesmeye yetkili ve sorumludur. Tüm yapılacak cezai ve yasal işlemler ilgili tüm kurumlarla birlikte koordineli bir şekilde yapılacaktır. Ancak güvenlik sorunu olan yerlerde veya zaman kaybı yaşanmaması adına veya herhangi bir ekstrem durumda tüm birimler ( İl / İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlükleri, Belediyeler, Jandarma ve Emniyet birimleri) bulundukları ilçelerde, arazilerde, mera ve yaylalarda, tarlalarda, köylerde, şehir merkezlerinde ve yollarda vb. alanlarda yakalanan kaçak ve izinsiz gelengöçerler ile hayvan sürülerine ve bu ''Valilik Genel Emri'' hükümlerine uymayanlara ayrı ayrı olarak da gerekli yasal ve cezai işlemleri uygulayabilecektir. İlgili kurumlar kendi aralarında koordinasyonu sağlamak için iletişim bilgilerini paylaşacak ve iletişimi sağlayacaklardır. Bu çerçevede farklı kurum personelleri memur ahlakına ve devlet ciddiyetine yakışır bir tavır ve davranış içerisinde olacak sorumlulukları paylaşarak özverili olacaklardır.
33-Bu Valilik Genel Emri çerçevesinde göçer (çadır ve içindeki tüm eşyalar dahil) ve göçer sürülerine yönelik olarak yapılacak olan tüm tahliyeler kolluk kuvvetlerince (Jandarma ve Emniyet Birimlerince) yapılacaktır. Bu Valilik Genel Emri ile tüm Jandarma ve Emniyet Birimleri bu durumları gerçekleştirmeye ve ceza kesme işlemlerini yapmaya yetkilendirilmiştir.
34-Özel Güvenlik Bölgesi ilan edilen yerlerdeki meralarda kiralama işlemi yapılmayacaktır.
35-Mera, yaylak ve kışlaklarda bulunan hayvan sahipleri ile çobanları veya yanlarında bulunan kişilerin herhangi bir şekilde terör örgütü üyelerine veya suç işleyenlere yardım ettikleri, böyle şahısları gördükleri halde bildirmediklerinin güvenlik kuvvetlerince tespit edilmesi halinde veya kuvvetli şüphe bulunması durumunda, kiralamaları tek taraflı olarak feshedilir, kira bedelleri irat kaydedilir ve bulundukları yerlerden tahliye edilirler.
36-Kamu görevlilerinin ve güvenlik kuvvetlerinin hayvanlar ve hayvan sahipleri ve yanlarında bulunan kişiler ile ilgili yapacakları iş ve işlemlerde, talep halinde diğer kamu kurumları ve yerel yönetimler gerekli araç-gereç ve insan gücü desteğini vermek zorundadırlar.
Yukarıda açıklanan emirlere uymayanlar hakkında; fiilleri ile ilgili olarak kanunlarda başka özel bir hüküm bulunmadığı takdirde 5442 Sayılı İl İdaresi Kanununun 11/A, 11/C ve 66. Maddeleri ile 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu 'nun 32. Maddesi gereğince ''Emre aykırı davranış'', 40. Maddesi gereğince ''Kimliği Bildirmeme'', 41. Maddesi gereğince '' Çevreyi kirletme'', 5237 Sayılı Türk Ceza Kanununun 265. Maddesi gereğince ''Görevi yaptırmamak için direnme'' suçundan, 2872 Sayılı Çevre Kanunu ve ilgili Yönetmelikleri gereğince çevreye verdikleri zararın konusu doğrultusunda kanuni işlem yapılacak ve idari yaptırım uygulanacaktır. Ayrıca 3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında kanun hükümleri ile görevini ihmal eden ve kötüye kullanan muhtarlar ile diğer kamu görevlileri hakkında da 4483 Sayılı Kanuna göre Valilik ve Kaymakamlıklarca gerekli yasal işlemler yapılacaktır.
Bu “Valilik Genel Emri” ; görev ve sorumluluk alanları itibariyle Kaymakamlıklar, Belediyeler, Köy ve Mahalle Muhtarlıkları, Jandarma Komutanlıkları, Emniyet Müdürlükleri, Orman İşletme Müdürlükleri ile Orman İşletme Şeflikleri ve ilgili diğer resmi kurumlar tarafından mahallen ilan ettirilerek vatandaşlarımıza duyurulması sağlanıp, uygulanmasının temin ve takibi sağlanacaktır.
Kamuoyuna önemle duyurulur.
BİTLİS VALİLİĞİ